پی نوشت

هدف از تهیه مجموعه حاضر، افزایش آگاهی عمومی در مورد بیماری های پوست ، مو، ناخن، مخاط دهان و بیماری های آمیزشی واگیر دار است. همچنین پاسخگویی به انبوه ابهامات و سوالاتی است كه معمولاً در ذهن بیماران موج می زنند و در وقت كوتاه معاینه در مطب، فرصت پاسخگویی به همه آنها وجود ندارد. لذا امیدواریم بیماران با استفاده از مطالب ابن سابت نسبت به بیماری خود آگاهی یافته و توصیه ها در مورد آن را به خوبی بكار گیرند. باشد که بدینوسیله گامی هرچند كوتاه، در راه توسعه دانش و آگاهی مردم در زمینه مراقبت از تندرستی خود برداشته باشیم.

آمار وب سایت

پدیکور ناخن

پديکور يا آرايش ناخن‌هاي پا، کاري است که معمولا خانم‌ها براي زيبايي ناخن‌هاي پاي خود انجام مي‌دهند. در پديکور از رنگ‌ها، لاک‌ها و مواد شيميايي مختلفي استفاده مي‌شود و موقع پاک کردن رنگ‌ها نيز حلال‌هاي شيميايي ويژه‌اي به کار مي‌رود.
متاسفانه کاربرد وسايل و مواد براي آرايش ناخن معمولا باعث عقب‌راندن و آسيب به پوسته‌هاي چسبيده به ابتداي صفحه ناخن که کوتيکول نام دارد، مي‌شود. کوتيکول نقش محافظ ناخن را بر عهده دارد و بنابراين طبيعي است که اين امر مي‌تواند موجب عوارضي براي ناخن شود؛ برخي از رايج‌ترين اين عوارض عبارتند از:
پارونيشيا يا التهاب چين‌هاي اطراف ناخن: اين عارضه گاهي با درد همراه است و مي‌تواند به صورت حاد يا مزمن ايجاد شود. علت آن، آسيب به کوتيکول ناخن و نفوذ ميکروب‌ها از جمله باکتري‌ها، قارچ و ويروس در زير چين‌هاي اطراف ناخن و به وجود آمدن عفونت است که اگر مورد درمان و توجه قرار نگيرد، علاوه بر ترشحات چرکي و دردي که ممکن است ايجاد کند، مي‌تواند موجب تغيير شکل و افتادن ناخن نيز بشود. در موارد شديد و طولاني‌شدن عفونت نيز ممکن است خطرات جدي‌تري فرد را تهديد کند. به همين دليل، متخصصان پوست و مو توصيه مي‌کنند از کندن کوتيکول ناخن پرهيز شود تا جلوي عوارض احتمالي آن گرفته شود. در غير اين صورت، بايد به پزشک مراجعه و دستورات درماني اجرا شود.
عفونت اطراف ناخن:
استفاده از لوازم فلزي و مواد شيميايي و همين‌طور چسب‌ها و حلال‌ها مي‌تواند باعث شکنندگي و پوسته‌پوسته شدن ناخن‌ها و حتي جدا شدن ناخن از بستر خود شود و از طرفي نيز مي‌تواند باعث واکنش‌هاي حساسيتي در اطراف ناخن شود. علامت واکنش‌هاي حساسيتي يا اگزماي آلرژيک به شکل تورم، قرمزي و خارش بروز مي‌کند و گاهي همراه ترشح است و عفونت هم ممکن است به آن اضافه شود. در اين صورت، لازم است براي درمان به پزشک مراجعه و از به‌کارگيري مجدد اين‌ مواد خودداري کنيد.

آخرین به روز رسانی (پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۲۲)